Dňa 1. júla 2024 nadobudne účinnosť zásadná revízia spotrebiteľského práva na Slovensku v podobe zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“), ktorý nahradí súčasné spotrebiteľské predpisy.
Jedným z dôvodov revízie spotrebiteľského práva bola chýbajúca národná transpozícia nasledujúcich predpisov Európskej únie:
1. Smernica 2019/770 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu a digitálnych služieb;
2. Smernica 2019/771 o určitých aspektoch týkajúcich sa zmlúv o predaji tovaru;
3. Smernica 2019/2161, ktorou sa menia niektoré smernice, pokiaľ ide o lepšie presadzovanie a modernizáciu predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľov.
Zákon o ochrane spotrebiteľa okrem iného zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday), falošnými recenziami v online prostredí a reaguje na problém dvojitej kvality tovarov v rôznych členských štátoch.
Spotrebiteľom tiež predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo pri podujatí na predaj a prezentáciu produktov.
Prináša taktiež zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky a zvyšuje informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov.
Zákon o ochrane spotrebiteľa tiež v porovnaní s doterajšou úpravou znižuje administratívnu záťaž pre obchodníkov a zavádza tzv. druhú šancu pre obchodníka v prípade porušenia jeho povinností a dobrovoľnej nápravy v prospech spotrebiteľov.
Minulosťou by mali byť aj neprimerane vysoké až likvidačné sankcie pre obchodníkov.