Novinky & Udalosti
01. októbra 2018 | News Október 2018 | Najnovší vývoj pri zdaňovaní digitálnych platforiem na Slovensku

Od 1. januára 2018 platí novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, ktorá do definície pojmu “stála prevádzkareň” doplnila ustanovenia upravujúce vykonávanie podnikateľských činností v SR prostredníctvom „trvalého miesta“, čo je podmienkou pre vznik tzv. klasickej stálej prevádzkarne na území SR.

Podľa § 16 ods. 2 tretej vety zákona o dani z príjmov „za výkon činnosti s trvalým miestom na území Slovenskej republiky sa považuje aj opakované sprostredkovanie služieb prepravy a ubytovania, a to aj prostredníctvom digitálnej platformy.“

Podľa stanoviska, ktoré vydalo Finančné riaditeľstvo SR 23. marca 2018, “dôvodom úpravy definície trvalého miesta v zákone o dani z príjmov je reakcia na nové formy podnikania založené na poskytovaní sprostredkovateľských služieb v oblasti prepravy alebo ubytovania prostredníctvom digitálnych platforiem, ktoré sa na rozdiel od tradičných foriem podnikania vyznačujú absenciou fyzickej prítomnosti daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou na území štátu, v ktorom sú poskytované služby. […] Tieto sprostredkovateľské služby sú vykonané prostredníctvom automatizovaných funkcií, ktoré vykonáva počítačový algoritmus častokrát lokalizovaný v jurisdikcii s nízkou alebo žiadnou úrovňou zdanenia.”

Prevádzkovatelia digitálnych platforiem, ktorým v SR vznikla stála prevádzkareň a ktorí nie sú registrovaní pre daň z príjmov, sú povinní si stálu prevádzkareň zaregistrovať. V prípade, že tak prevádzkovatelia digitálnych platforiem neurobia, správca dane zaregistruje stálu prevádzkareň z úradnej moci.

Slovensko je tak jednou z prvých krajín, ktoré sa snažia nastaviť pravidlá miestneho zdaňovania príjmov z digitálnej ekonomiky.

Podľa nedávno medializovaných informácií (z 30. júla 2018), podľa Slovenskej komory daňových poradcov (SKDP) sa doteraz dobrovoľne zaregistrovala iba jedna spoločnosť, pri ďalších (napr. pri spoločnosti Booking.com) prebieha proces úradnej registrácie. Podľa SKDP môže uvedená právna úprava viesť k dvojitému zdaneniu a porušeniu zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia, ktoré majú mať prednosť pred slovenskými zákonmi.